Вітаю Вас Гість!
Вівторок, 19.03.2024, 12:44
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Меню сайту

Категорії розділу

Вірші українські [15]
Вірші українських поетов для школи і школярів, вірші учнів навчальної, середньої та вищої школи
Вірші для дітей [13]
Дитячі вірші про мову, Україну, вірші для дітей Тараса Шевченко та Лесі Українки, віршики про природу та маму
Диктанти українською мовою [7]
Українські диктанти для 1,2,3 класу навчальної школи, 4, 5, 6, 7, 8, 9 класу середньої школи та 10, 11 класу вищої школи
Українські перекази [5]
Докладні перекази тексту з української мови, стислі перекази творів українських письменників, контрольні українські перекази для школярів художнього стилю
Твір [94]
Українські твори на тему життя людини, твір опис та твір роздум українською мовою, художні твори мініатюри про мати та дитину
Діалог [13]
Діалоги з української мови, короткі та довгі
Мініатюра [5]
Твори мініатюри українською мовою на різні теми. Для школярів, школи та вчителів у допомогу
Розповідь [12]
Цей розділ допоможе вам скласти розповідь з текстом українською мовою
ГДЗ [2]
Готові домашні завдання по математиці, ГДЗ з української та англійської мови та інші.
Привітання [14]
Різноманітні привітання зі святами: з днем народження, ювілеєм, новим роком, 8 березня та 23 лютого
Сочинения [40]
Сочинения на русском языке
Диктанты [2]
Диктанты по русскому языку и литературе
Казки [8]

Наше опитування

Що вам потрібно?
Всього відповідей: 2451

Статистика

Пошук

Цікаве

Популярні українські твори

Популярні вірші українською мовою

Популярні диктанти

Готові домашні завдання / ГДЗ

Друзі сайту

українська

Головна » Файли » Твір

Дорогі школяри та вчителя! Розділ нашого сайту: "Твір" містить різноманітні матеріали у допомогу для школи. Твір - тільки самі популярні та необхідні для підготовки до школи і в допомогу вчителям
Приклади семантичних зрушень
26.04.2017, 20:59

Розглянемо ще кілька прикладів семантичних зрушень, перекодувань одного значення в інше у «Зачарованій Десні» О. Довженка. Так, наприклад, малому Сашкові здається, що його дід схожий на бога. І з цього моменту в кіноповісті змінюється семантичне значення слова бог, воно набуває земного, побутового значення, воно стає лише означенням певних збірних рис зовнішності.
У нас був дід дуже схожий на бога. Коли я молився богу, я завжди бачив на покуті портрет діда в старих срібнофольгових шатах, а сам дід лежав на печі і тихо кашляв, слухаючи своїх молитов.
...Образ святого Миколая також був схожий на діда, особливо, коли дід часом підстригав собі бороду і випивав перед обідом чарку горілки з перцем, і мати не лаялась.
У цих порівняннях творяться нові значення, які нашаровуються на об'єктивно-мовні значення: 1) з них стає зрозумілим для нас рівень Сашкової свідомості, ми одер-жуємо уявлення про його світосприйняття; 2) побутово знижується образ бога і образ святого Миколая, причому це побутове зниження виправдовується і стверджується безпосередністю і щирістю дитячого сприйняття; 3) підноситься образ звичайного селянського діда. Мимоволі напрошується питання: коли дід так схожий на бога, коли його лице таке ж благородне і одухотворене, як у бога, то чому він не в таких золотих шатах, як бог, а ле-жить на печі або на погребні. Далі цей контраст розгортається сильніше. Виявляється, що дід дуже добрий, лю-бить людей, прагне хоч чимось прислужитися їм (в той час, коли про добрі діла бога Сашко нічого сказати не може), а живеться йому не дуже легко.
Сашко все переосмислює в плані своїх дитячих понять: «А от бог, схожий на діда, той тримав в одній руці круглу сільничку, а трьома пучками другої неначе збирався взяти зубок часнику». Звернімо увагу, що головною постаттю стає реальний і чудесний Сашків дід, а не намальований бог. Уже, як бачимо, не дід схожий на бога, а навпаки — бог схожий на діда. І далі в описі картини страшного суду: «Верхню частину картини зай-мав дід і всі святі...».
Олександр Довженко, Твори в п'яти томах, т. 1, К., «Дніпро», 1964. Далі цитуємо за цим виданням, позначаючи сторінки в дужках.
Так завершується приземлення бога і так моделюється свідомість Сашка. Як бачимо, вона передається шляхом перекодування церковних символів у реальні побутові предмети, доступні сільському хлопчику (в цьому плані можна продовжити розгляд картини страшного суду.
Перекодування значень, переведення їх з однієї сис-теми в іншу в «Зачарованій Десні» відіграє надзвичайно різноманітну роль. Так, пригадаймо, як пише О. Довжен-ко про любов матері до землі: «Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало...». Звернімо увагу на останнє слово. Воно свідчить про рівень свідомості матері. В її народну мову вплітається церковнослов'янізм, почутий нею, безумовно, або в церкві, або від діда, який любив читати «святе письмо» і якого вона називала чорнокнижником. Але це слово починає відігравати й іншу роль: воно стає урочистою оцінкою всього, що робить мати, повертає нашу свідомість до першооснов життя, і в цій першооснові ми бачимо людину, яка засаджує зелом землю. Так образ Сашкової матері через це слово набирає великого узагальнюючого значення. Отже, на значенні архаїчного слова — нові нашарування, ті, яких не може бути в жодному словнику; завдяки ним слово починає виконувати естетичну функцію — звеличання трудівниці з позицій уявлень автора про прекрасне.
В іншому випадку автор розповідає про прабабу, яка любить лаятись і клясти. «їй можна було по три дні не давати їсти. Але без прокльонів вона не могла прожити й дня». Це свідчить про прабабу як про людину не дуже доброго серця. Але ось автор знаходить визначення прабабиній лайці, переводить її в інший план: прокльони «були її духовною їжею. Вони лились з її вуст невпинним потоком, як вірші з натхненного поета, з найменшого приводу. У неї тоді блищали очі й червоніли щоки. Це була творчість її палкої, темної, престарілої душі». Після такого пояснення в уяві читача постає тяжке темне жит-тя, прожите цією жінкою, її нелегка старість, усі забиті тяжким життям можливості її душі. Погляньмо в найпов-ніший тлумачний словник, і ніде ми не знайдемо такого пояснення до слів «лайка», «прокльони», що це «духовна їжа», що це «творчість палкої, темної, престарілої ду-_ таке значення витворюється в художньому контексті, воно само є часткою цього контексту.

Категорія: Твір | Додав: Наталья
Переглядів: 1402 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
[21.12.2016][Твір]
Твір на тему "Новий рік" (0)
[29.01.2016][Твір]
Твір на тему "Моя Батьківщина" (0)
[10.11.2016][Українські перекази]
Переказ для 7 класу (0)
[06.12.2016][Сочинения]
Сочинение на тему "Мой день рождения" (0)
[29.09.2013][Твір]
Твір розповідь на тему «Щастя» (0)
[25.02.2016][Твір]
Твір розповідь на тему Україна (0)
[18.03.2016][Привітання]
Привітання до 1 квітня (0)
[08.03.2016][Вірші українські]
Вірші про весну (0)
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]